Pengalaman baru :)

hahah..hari ni utk pertama kalinyer, aku berpengalaman memasak nasi goreng dengan menggunakan sebelah tangan..bkn sebab apa tau tapi terpaksa pasal sebelah tangan lagi aku terpaksa mengendong awang kecik aku ni..almaklumler, dia dah aku siapkan-mandi,bg pakai smart2,bg makan,so supposenyer nak tido ler..tp take time lak die nak tido ni,mcm biasa la..yg umminyer ni dh lapor,yer r, dh tghari kaan..so, aku decide for today masak nasi goreng jer..aku pn tinggalkan UmarRayyan (MUR) di ruang tamu.tp,baaru jer aku lepas tumis cili,dia pn mula 'start engine' dia nak teriak la tu. so,dh tgh menumis tu kan,takkan nak berenti plak, terpaksa ler aku angkat n bwk MUR masuk dapur, masak bersama-sama ummi :) lengoh doo, 7kg tau my bb boy ni,sebelah tgn lagi dok mengacau,mmg b4 nk leh mkn pn bnyok chobaanya..tp alhamdulillah, jadik nasi goreng aku..well 'chef' tak bertauliah la katakan, main campak2 jer tu..sodap plak. so, mcm biasalah, aku nak share gak resepi ns goreng sempoi ni kat cni, cb try ler, sodap! ;)

Nasi Goreng Sempoi

ikan bilis (lg banyak lagi sodap,gn bilis yg besar dn nipis tu)

minyak utk menggoreng
nasi 1mangkuk
cili blend 2sudu
bawang besar 1 labu (boh bawang besar,mannih)
telur
garam
perasa ckiiit ;)

cara2

goreng bilis dulu, then angkat
then,gn minyak yg sama(kalo bnyak sgt minyak tu, buang sket, biar ngam2 jer utk menumih),tumih bawang. then, masukkan cili blend, goreng bg garing. then, masukkan nasi.kacau ler. then perasakan, lepas dh ckup rasa semua, pecahkan telur,biar garing sket telur tu dan kacau bersama nasi. then, last sekali masukkan lr bilis td.kalo ada sayur kobis ker, leh masukkan jg. tp semenjak i nyusu anak ni, i dah tak mkn kobis,pantang katanya utk bb.

ok thats all, cb try noo..simple jer, tapi, sodap! ;) well kalo nak tau, ituler tagline dapurku: simple tapi sodap! bak kata hubby ku :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment