Detik Kelahiran MRW ~ Part2

Ummi,nk tidoq ats ngan ummii...
Ok anaak,tidoq ats dgn abi deh..
Yahoo,mee goreng mamak utk ummi! (Abi muka ponat,hihi)

My sohibi, Nazriyah! Tq fren for always b there :)

Malam itu..Sahabatku Nazriyah dtg menziarahi kami di hospital..Sangat berterima kasih kepada sahabatku ini yg sentiasa ada di saat aku memerlukan..Semoga Allah jualah yg membalas kebaikanmu ya Sohibi J dia dtg dgn brgan keperluan yg kupesan dan juga sekatun air minuman yg cadangnya utk kegunaan kami kerana hospital KMC sudah 2-3 hr terputus bekalan air! Dan malangnya bkn shj KMC,tetapi seluruh Kuantan! Jam! Aku msh ingat lagi,time tu,Umar yg sblm itu tertidur keletihan turut bangun dn makan mee goreng mamak bersama umminya sambil ditemani Aunty Naz..Then,Naz pn balik..aku pn bersiap utk tidur sambil ht berdebar menunggu tibanya saat sakit utk bersalin..dh,td ptg kan dh induce,i expect,sakitlaa..huhu..

Tp Alhamdulillah,sampai ke pagi takderla sakit giler,ader la sakit sket2 camtu jer sekali sekala,very mild..n Alhamdulillah jugak,by midnite tu,bekalan air dh kembali semula,syukuurr...

So,pg esoknye, hr Khamis,around pukul 9 mcm tu,Dr.Sue mai jenguk lg tnye per cer? Aku kate la tak sakit sgt pn lg,n dr check jalan mmg around 1 cm camtu jer,so pg tu aku diinduced lagi...so sepanjang hr tu aku dok lepak atas katil jer,doc tak bg jalan bnyak2 takut air keluar lg bnyak...

Dn Alhamdulillah jugak pd hr ni km dapat bertukar ke bilik VIP,single room..syukurr...yerlaa,km kan 3beranak berkampung kat hospital ni..jd bila dpt bilik sorang ni,mmg selesa la utk km..toto semua bawak dh..

Petangnya,Docter mai check semula,aku still takdak rasa apa apa pn lg sakit yg teruk..doc dh 'kompius',hihi..kompius actually not the right word la kan as she is the pakar..cm dia kata becoz of my previous delivery is cezer,so practically induce can only be given once within 24hours..but in my case,already gave 2dos of induce from 6pm the day before till 6pm another day n yet still no contraction!huh,benar2 power badan aku nih!kikiki...so doctor,ats budi bicara dan kepakarannya meminta persetujuan aku untuk diberikan induced yg terakhir ni dan jika masih tidak berjaya,tidak ada jalan lain melainkan cezer lah jugak..masyaALLAH..mmg aku berdoa jerlah dlm ht agar sesuatu berlaku dgn induced yg ketiga itu...syarat induced yg ketiga tu berjaya bila ada contraction dan pintu rahim terbuka 2cm dn lebih...jd ptg itu aku diinduced utk kali yg terakhirnya...

Malam itu,sekali lagi,my sohibi menziarahi aku dek kerana aku tak sempat membalas sms nya pd siang hr,jd dia ingat aku dah beranak,sbb tu dia dtg menjenguk..ooh,sungguh aku menghargai akan keprihatinan kawanku yg seorang ni..kaulah satu-satunya yg aku ada di Kuantan ni Naz,terima kasih sgt2..dlm keadaan dia yg juga sdg berbadan dua, sanggup dtg dr rumahnya yg tidaklah begitu dkt dgn Bandar,berseorangan ke hospital pd malam hari..mmg aku begitu tersentuh dgn keikhlasanmu sohibi J

Dan,sebaik pulang shj Naz,mula lah aku merasa kontraksi perutku..sakiiit!tp sekejap dia ok...then rilex jaap...then sakit semula..jd aku tidur awal pd mlm tu utk melupakan kesakitan...Umar tidur dibawah dgn abinya..syukur Alhamdulillah,anak sulungku ini tidak langsung meragam atau memeningkan kepala..sungguh aku syukur pada Mu ya Allah mengurniakan anak yg tidak bnyak karenah...senang sekali menjaga Umar..dan begitulah juga adiknya J

Ok,jd malam jumaat itulah malamnya..malam penentuan kpd sebuah keputusan penting-normal atau bedah! Ya Allah...sakitnya kontraksi,mmg tak dpt nk di gambarkan..sepanjang malam aku bertahan,menangis menahan kesakitan dgn suami ku yg turut bersama mnghulurkan bantuan dgn urutan...sehinggalah pada pukul 5pg,aku sudah tidak tahan..mujur midwife yg bertugas pd masa itu mmg telah menjadi kenalanku,Lin namanya..dia kupanggil utk minta diberikan ubat penahan sakit yg dicucuk di punggung..ntah apa namanya,aku dh tak ingat..Ya,cucuk shjlah Lin,sakit spt dh tak tertanggung lg daah di dinihari tu..sebelum dicucuk,'jalan' di check,dan katanya,sudah mencapai 2cm tetapi 2cm yg msh keras..hmm..aku tak faham,tp terima kasih atas ubatnya,dptla aku tidur lena pg tu..lena aku tidur dan perutku 'bebas' kontraksi sehingga ke pukul 10pg..dlm pkul 11mcm tu,Dr.Sue dtg check semula 'jalan'nya..ya,spt yg dikatakan midwife td,sudah terbuka 2cm tp masih keras..aku mtk dokter menerangkan apakah maksudnya..Dr. kata,kes begini jika diberikan drip pn (sejenis lagi induce yg maha kuat) biasanya tidak berjaya dan bakal berakhir dgn pembedahan juga...Allahuakbar..tetapi Walaubagaimanapun, Dr tetap memberi peluang dn kata putus pd ku adakah mahu terus mencuba atau langsung ke bilik bedah? Ooh,tidaak..spt yg telah aku setkan diminda ku,kali ni,apa jadi pun pasti akan di cuba dahulu seeemua cara utk bersalin normal dn jika habis ikhtiar,barulah pembedahan yg merupakan pilihan yg terakhir...


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

nazriyah said...

waahhhh kemain...ada gok muka aku masuk belog hang... PA la katakan kihkihkih :)

NiaRania said...

saja jaa,kasi ang peluang mengenterprem kat blog aku yg kiut ni!hihi..tu laa awai lg org suruh mai bkak,pasai ada muka dia laa..sj takmo habaq,mau kasik supriiise!hihi..sminggu dh org active,ni baaru mai! kate PA... hihihi :p

Post a Comment