Pasca Kelahiran MRW ~ Part 1







Setelah bermati-matian bertarung nyawa melahirkan, aku diuji lg dgn kejadian lekat uri yaa..tp alhamdulillah,berjaya ditangani dgn baik oleh Dr.Sue yg pakar itu..Sampai ke lengan die aku nampak darah..Scary! :p dan sehigga kini (malam) aku masih belum berpeluang menatap bayiku itu..Aku dimaklumkan yang bb ada masalah pernafasan dn perlu dilakukan rawatan ke atasnya terlebih dahulu.Masalah itu berlaku kerana agak lama berada di dalam perut dgn keadaan air mentuban yg bocor..dan yg lebih memilukan,aku belum dapat lg memberikan susu badan secara terus kpd bb berikutan masalah tersebut..bb dimasukkan ke dalam incubator dan diberikan drip..

Pada 29hbMei2011,barulah aku dapat pertama kalinya mengendong bayiku dan memberikan susu secara direct kepadanya..Tetapi untuk permulaan,bb tidak mahu menyusu drpd badan..dia seakan tidak pandai nk menghisap puting...sedih sungguh rasa hati ni hnya Allah yg tahu..dh la aku rasa bb ku ini keciil sekali (padahal beratnya ok dh..),sbb pngalaman aku dgn Umar yg masa lahirnya dulu 4.2kg,pasti terasa benar perbezaannya..

Pada pg itu juga abah dan mak mentuaku tiba dr kampong..sungguh aku berterima kasih kpd mereka yg sanggup dtg utk bersama-sama kami melalui saat membahagiakan ini..

..................................................

Ptg 29Mei2011

Saat memilukan bg aku yg harus balik sendirian tnpa bayi yg dilahirkan...terasa xmahu meninggalkan bb di nursery tetapi itulah yg terbaik utk dia buat saat ini kerana dia perlu mndapatkan antibiotic bg mengatasi masalah paru2nya itu sehingga 5hari..namun syukur juga kerana pd hari ini bb sudah boleh dipindahkan ke katil bb,tidak perlu lg di dalam incubator dn drip juga di hentikan kerana dia sudah minum susu ibu walaupun melalui botol...sebelum km pulang,abi sempat ke Mega mall utk mmbeli pampers dan napkin buat bekalan bb yg dijangka akn berada lg 3hari di hospital..dn aku juga telah membekalkan bekalan susu kepada nursery...

Maka,pulanglah kami setelah 4hari berkampung di KMC..tp ku rasakan ada hikmahnya ats segala yg berlaku..bb tak balik sekali dgn aku maksudnya memberi kebaikan untuk si abang Umar,kira mcm bg time la utk dia adjust..aku pulak,dptla berehat cdgnya selama bb tiada ni..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

Wonderful Life with Mary Kay said...

Wah, gambar last tu touching dpt tgk bb for the first time ek? :)

NiaRania said...

A'arr Liza,tu la moment pertama dpt tgk dn pegang bb..dan saat pertama nk bf him...sedih sungguh hati bila tgk anak kena duduk dlm inkubator...hmm..tu la kenangan kelahiran kedua ni..now,my 2nd bb ni dh sihat n semangat dh badannye..tp rs xleh lawan kot ngan ur 2nd boy tu,tembam botui die yer :)

nazriyah said...

hahaha tergelak aku tgk hang teriak :) apapun syukur pd Allah semua dah selamat.. Allah dah kurniakan amanah yg comel lag debok pung :)

NiaRania said...

Naz: Aii,xleh jadi ni,hilang kemachoan aku..nk aku remove ke tak ni gambor yg tragis itu?haruskah...?hihi.. (Apaala mek,org tgk org teriak patut ang turut touching,ni ang gelak lak noo,hampesh ni,kate PA... :p)

Post a Comment